On-Page SEO optimalisatie factoren

On-Page SEO optimalisatie factoren
We zouden allemaal graag hoger scoren in zoekmachines, op het juiste moment verschijnen voor de juiste mensen en de waarheid is - het kan. Het geheim? SEO optimalisatie. Door te begrijpen hoe Google search werkt, kunnen we onze websites daarop afstemmen en het spel van SEO winnen. Hier is een startpunt: on-page SEO optimalisatie factoren om aandacht aan te besteden en tips over hoe ze te laten werken voor je.

Delen

Hoe Google Search werkt

Wanneer we online naar iets zoeken, krijgen we binnen een fractie van een seconde relevante resultaten. Dat is toch verbazingwekkend, nietwaar? Heb je je ooit afgevraagd hoe het allemaal werkt?  

 

Begrijpen hoe zoekmachine rankingsystemen werken geeft iemand een voordeel in het weten waarnaar hij zoekt. Dit geeft waardevolle inzichten in hoe een website op de juiste manier geoptimaliseerd kan worden, zodat deze op het juiste moment in de zoekresultaten verschijnt bij de juiste mensen. Het ultieme doel, toch?  

 

Hier volgt een overzicht:  

 

Google’s web spiders (het is leuk om ze voor te stellen als de harige 8-potige soort), kruipen rond het web en verzamelen informatie van honderden miljarden web-pagina’s. Deze gegevens worden vervolgens geordend en opgeslagen in de zoekindex.  

 

Wanneer een gebruiker zich tot Google wendt voor antwoorden, wordt de relevante informatie opgehaald en gepresenteerd.  

 

De reden waarom we relevante resultaten krijgen, is te danken aan Google’s ranking systemen, die bestaan uit een hele reeks algoritmen.  

 

Voordat je ons vraagt hoeveel algoritmen er zijn, wij weten het niet. We zijn er vrij zeker van dat niemand (behalve Google natuurlijk) dat weet, maar wat we wel weten is dat deze zoekalgoritmen voortdurend in ontwikkeling zijn. In feite schatten de meeste experts dat Google zijn zoekalgoritmen zo’n 500 tot 600 keer per jaar verandert.  

 

De factoren waar deze algoritmes naar kijken wanneer ze websurfers voorzien van relevante informatie blijven consistent, de belangrijkste zijn: 

 

  • De woorden van de zoekopdracht  
  • Relevantie en bruikbaarheid van webpagina’s 
  • Expertise van bronnen en 
  • Locatie- en taalinstellingen  
 

Dus, hoe kunnen we deze informatie in ons voordeel gebruiken? 

Wat is on-page SEO?

On-page SEO verwijst naar de praktijk van het optimaliseren van webpagina’s om de positie van een website in de zoekmachines te verbeteren. Het verwijst naar de verbeteringen die men kan maken om Google te helpen onze websites beter te begrijpen.  

 

Als Google onze inhoud begrijpt, zullen we een gunstigere positie in de zoekresultaten innemen, meer organisch verkeer verdienen en ons bedrijf zichtbaar maken voor een breder en relevanter publiek. Immers, hoe vaak heb je gebladerd naar de tweede pagina van de zoekresultaten? 

 

Er zijn meer on-page SEO factoren dan we weten hoe te tellen, maar hier is een lijst van enkele van de belangrijkste die je je niet kunt veroorloven om te verwaarlozen. Zorg dat deze goed zijn en je bent een stap dichter bij zoekmachine succes.  

On-Page SEO factoren om aandacht aan te besteden

1. Zoekwoorden & inhoud

Zoekwoorden, zoekwoorden, zoekwoorden! Het spel van SEO draait echt allemaal om zoekwoorden en we kunnen dit niet genoeg benadrukken.  

Niet alleen wij zeggen het. Google zei het zelf.  

 

“Het meest basale signaal dat informatie relevant is, is wanneer een webpagina dezelfde zoekwoorden bevat als je zoekopdracht. Als deze zoekwoorden op de pagina voorkomen of als ze voorkomen in de titel of hoofdtekst, is het waarschijnlijker dat de informatie relevant is.” 

 

Uw SEO zoekwoorden zijn de zoekwoorden en zinnen in uw webinhoud die het mogelijk maken voor de juiste mensen om uw website te vinden via zoekmachines.   

 

Om online gevonden te worden, moeten uw website zoekwoorden overeenkomen en relevant zijn voor de gebruikers intentie en zoekopdrachten. zoekwoordonderzoek is de basis van SEO en maakt de weg vrij voor alle andere SEO inspanningen. 

 

“Hoe weet ik welke zoekwoorden ik moet gebruiken en hoe gebruik ik ze op mijn website?” We hoopten al dat je dat zou vragen! 

 

Om te weten welke zoekwoorden je moet gebruiken, moet je je inleven in de gedachten van je ideale doelgroep. Je bent zelf een zoeker, toch? Als je een product of een dienst nodig hebt, welke woorden zou je gebruiken om er online naar te zoeken?  

 

Zoekwoordonderzoek is een kunst en als je het goed doet zijn de beloningen hoog. Gelukkig zijn er veel tools tot onze beschikking om ons hierbij te helpen. 

Wat betreft de manier waarop je ze gebruikt – het moet zo natuurlijk mogelijk zijn.

 

Het belangrijkste om te onthouden is dat je niet alleen schrijft voor de aandacht van Google, maar ook voor een publiek van echte mensen. Google hecht veel waarde aan gebruikerservaring en dat zou jij ook moeten doen. 

 

Hier zijn een paar tips: 

 

  • Gebruik je doelgerichte zoekwoord in je openingsalinea (meestal in de eerste 100-150 woorden) 
  • Let op de frequentie van de zoekwoorden. Dit betekent niet dat je het vol moet proppen met zoekwoorden (dat is trouwens een grote nee). Het betekent alleen dat je jouw zoekwoord een paar keer moet noemen om Google te bevestigen dat jouw pagina echt over dat onderwerp gaat. 
  • Let op het aantal woorden. Alles minder dan 200 woorden geeft een signaal van slechte kwaliteit.  
  • Schrijf leesbare tekst: maak jouw inhoud leesbaar. Dit is geen directe ranking factor, maar het verbetert de gebruikerservaring enorm.  

2. Titel tags

Naar onze mening zijn titel tags een van de belangrijkste on-page elementen om te optimaliseren en van wat we hebben gezien, worden ze vaak over het hoofd gezien.  

 

Titel tags verschijnen op drie plaatsen: 

  1. In zoekmachine resultaten als een aanklikbare kop naar een pagina  
  2. In webbrowsers wanneer een pagina geopend is  
  3. Op sociale netwerken wanneer een weblink wordt gedeeld 
 

Titel tags zijn een fantastische manier om zoekwoorden te gebruiken en de inhoud van jouw pagina te bevestigen aan zowel zoekmachines als gebruikers. 

 

Een algemene titel-tag als “Home” op jouw homepagina is gewoon niet genoeg en is eerlijk gezegd een verspilling.  

 

Elke pagina op jouw website heeft zijn eigen unieke titel nodig. Dit geeft Google het signaal dat al jouw pagina’s verschillend zijn van elkaar.  

 

Een paar optimalisatie tips:  

  • Plaats jouw primaire zoekwoord aan het begin van de titel. 
  • Houd de titel ongeveer 55 of 60 tekens lang, zodat deze niet wordt afgebroken in de zoekresultaten.  
  • Vermijd allemaal hoofdletters in jouw titel tags. 
  • Schrijf duidelijke, pakkende titels waar gebruikers op willen klikken. Zie het als een reclamehaakje.  
 

Hier is een voorbeeld van ons. Het is kort, krachtig en to-the-point.  

Voorbeeld van een SEO geoptimaliseerde title tag

3. Meta-beschrijving

Hoewel meta-beschrijvingen geen directe on-page SEO ranking factor zijn, spelen ze een rol in het informeren van gebruikers waar jouw webpagina’s over gaan. 

 

Meta-beschrijvingen zijn de tekstgedeelten die onder een titel-tag in de zoekresultaten verschijnen.  Net als title-tags, zijn ze het beste beschouwd als reclame haken. Het is de eerste indruk van een gebruiker van jouw webpagina en moet dienovereenkomstig worden vormgegeven.

 

Een paar tips:  

 

  • Schrijf een unieke meta-beschrijving voor elk van jouw webpagina’s. Als je deze leeg laat, zal Google er automatisch een voor jou genereren, met behulp van fragmenten van jouw bestaande inhoud. Dit is niet aan te raden, want vaak is de gebruikte tekst geen accurate beschrijving van de pagina en ook niet overtuigend genoeg om op door te klikken.  
  • Vermeld jouw doelgericht zoekwoorden. Wanneer iemand zoekt op dat zoekwoord, zal Google het vetgedrukt weergeven in de zoekresultaten waardoor jouw pagina relevanter wordt. 
  • Houd de metabeschrijving op 155 tekens om te voorkomen dat deze de pagina afsnijdt.  

4. URL's

URL’s zijn de navigatiebouwstenen van jouw website en wanneer ze geoptimaliseerd zijn, kunnen ze helpen het verkeer op jouw website te verhogen, een goede gebruikerservaring te bieden en een goedkeurend knikje van de zoekmachines te krijgen.  

 

Tips:  

  • Neem het belangrijkste doelzoekwoord van de pagina op. Dit bevestigt de inhoud van jouw pagina voor zowel gebruikers als zoekmachines.  
  • Houd ze kort, krachtig en to-the-point. Een goede URL is een deelbare URL.  
  • Gebruik koppeltekens om woorden van elkaar te scheiden. Koppeltekens maken de URL’s leesbaarder.  
  • Vermijd allemaal hoofdletters. Hoofdletters nemen te veel ruimte in en maken de URL rommelig.  
 

Hier is een voorbeeld van een van onze pagina-URL’s:  

Voorbeeld van een SEO vriendelijke URL structuur

5. Header tags

De impact van header tags (H1-H6) op SEO is al jaren een onderwerp van veel discussie. De waarheid is – jouw website zal prima scoren met of zonder ze. Het voordeel van header tags is echter dat ze Google helpen de structuur van je pagina te begrijpen.  

 

Als het Google helpt, raden we aan dat je het doet. Header tags helpen ook om je inhoud leesbaarder te maken, waardoor je meer punten voor gebruikerservaring krijgt. Zoals altijd, raden we aan om een paar zoekwoorden in uw headers te zetten (zie, zoekwoorden zijn overal!) 

6. Interne links

De interne links van jouw website zijn de paden die de webspiders van Google gebruiken om jouw inhoud te verkennen en te catalogiseren. Ze zijn ook de manier waarop Google de relatie tussen jouw webpagina’s begrijpt.  

Bovendien zijn ze ook geweldig voor de gebruikerservaring, omdat ze jouw webbezoekers helpen meer van jouw inhoud te ontdekken.  

 

Tips:  

  • Zorg ervoor dat de belangrijkste pagina’s van jouw website het hoogste aantal interne links naar zich toe hebben. Dit geeft de autoriteit van jouw pagina aan. jow homepagina is hiervoor een goede keuze.  
  • Wanneer je interne links maakt, zorg er dan voor dat je zoekwoorden of sleutelzinnen in jouw ankertekst opneemt. 
  • Meer over ankers: Zorg ervoor dat je jouw ankertekst varieert. Als je steeds dezelfde tekst gebruikt, kan Google dit interpreteren als een teken van zoekwoord opvulling.  

7. Afbeelding optimalisatie

Onze ervaring is dat optimalisatie van afbeeldingen de meest verwaarloosde SEO-factor is. Dit is een gebied waar de Google bots een beetje extra hulp van jou nodig hebben. Crawl spiders begrijpen dat er een afbeelding aanwezig is op de website, ze begrijpen alleen niet wat de afbeelding voorstelt.  

 

Als er aandacht aan wordt besteed, kan afbeelding optimalisatie helpen om jouw paginasnelheid te verhogen (goed voor de gebruikerservaring!), en kan het jouw webafbeeldingen helpen om te ranken in zoekmachines.  

 

Tips:  

  • Gebruik beschrijvende, zoekwoord rijke bestandsnamen  
  • Voeg beschrijvende, zoekwoord rijke alt-tekst toe voor elke afbeelding op jouw website.  
  • Optimaliseer de bestandsgrootte van alle afbeeldingen, zodat ze snel laden met behoud van topkwaliteit. We stellen voor dat je eens kijkt naar deze twee tools: Tiny PNG en Compress Jpeg.  
  • Verwijder ongebruikte afbeeldingen die zijn opgeslagen in jouw back-end website galerij. Deze nemen onnodige ruimte in beslag en vertragen jouw website.  
 

Weet jij hoe jouw website presteert in de ogen van Google? Wij hebben een GRATIS SEO scan samengesteld die veel van de in dit artikel besproken on-page SEO optimalisatie factoren analyseert.  

 

Claim nu de jouwe en neem de eerste stap in het winnen van het spel van SEO! 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook