• by: AAAwesome
  • September 26th, 2019
  • Category: Bedrijfsstrategie

Het creëren van je visie en bedrijfsstrategie voor een nichemarkt


Elk bedrijf is anders. Elk beroep en type bedrijf heeft zijn eigen unieke uitdagingen en doelstellingen. Hoewel boekhouding vaak wordt beschouwd als een "one-size-fits-all" dienst, is de realiteit dat elke sector zijn aangepaste boekhouding en fiscale behoeften heeft. Deze realiteit biedt accountants een uitgelezen kans om zich te richten op specifieke sectoren of diensten.

3 voordelen voor het versterken van jouw bedrijf

Op het eerste gezicht lijkt het inperken van jouw klantenbestand misschien tegenstrijdig; moeten we ons immers niet richten op iedereen die boekhoudkundige diensten nodig heeft? Ondanks de schijnbare voordelen van een grote “visvijver” biedt het focussen op een bepaalde sector of specifieke diensten veel voordelen. In dit artikel bespreken wij de stappen die je kan nemen om jouw accountantskantoor succesvol te maken door gerichte successen. 

1. Bereik leiderschap in je element.  

Zelfs bedrijven met veel diensten of producten hebben een specifieke dienst of product waarin ze excelleren. Wanneer je jouw diensten focust, kan jouw bedrijf zijn workflows en taken optimaliseren om ervoor te zorgen dat de geleverde diensten aan de klant aan de verwachtingen voldoen en zal jouw team altijd punctueel zijn. Zodra je jouw niche hebt gevonden, zal je in staat zijn om inefficiënties en details te ontdekken die anders aan je aandacht ontsnappen. Met andere woorden, jij en jouw team worden experts in het leveren van specifieke diensten aan jouw nichepubliek en zullen aanzien worden als dé referentie binnen die industrie. 

2. Verhoog je kans op een hogere winstmarge.  

Door de workflows van jouw diensten voortdurend te analyseren, ontdek je mogelijkheden voor optimalisatie bijvoorbeeld door automatisering en gestroomlijnd klantenbeheer. Het verlagen van de wrijvingen tussen teamleden zal hun productiviteit en op termijn je winstmarge verhogen. Omdat gericht werken op een niche alle tijdverlies als gevolg van besluiteloosheid en knelpunten elimineert, zal het implementeren van een terugkerend inkomstenmodel je winstmarge verhogen. 

3. Trek uw doelgroep aan.  

Hoewel het misschien voor de hand ligt, is het vermeldenswaard dat focussen op een nichemarkt je zal helpen om meer gekwalificeerde of betere klanten aan te trekken. Wanneer je bedrijf een consistente boodschap en focus heeft, maak je het automatisch gemakkelijker om gekwalificeerde leads aan te trekken. Wanneer mensen duidelijk zien wat jouw expertise is, op je website, sociale media of in aanbevelingen van jouw klanten, zullen ze zich vanzelf al dan niet aangesproken voelen. Zodra klanten je (h)erkennen als een leider binnen jouw niche is er een grotere kans dat ze bij jou blijven. Als je het goed hebt gedaan, zullen je klanten ook alleen gekwalificeerde leads binnen je doelsector naar jou verwijzen. Deze pre-kwalificatie vermindert aanzienlijk de tijd die verloren gaat bij het afwenden van niet-aangepaste leads die meestal leiden tot een daling van de productiviteit van je bedrijf. 

Hoe ontdek je de niche van jouw bedrijf?

Het ontdekken van de ideale niche van je bedrijf hoeft geen ingewikkeld proces te zijn. Misschien ben je al actief in een niche en weet je het niet eens. Er zijn een aantal manieren om de specifieke niche van je bedrijf te ontdekken:

  • Probeer je vaste klanten te categoriseren. 

  • Begrijp de sterke punten van je bedrijf. 

  • Maak gebruik van de persoonlijke ervaring(en) binnen je bedrijf. 

Enkele niche mogelijkheden voor jouw bedrijf 

Als je overweegt jouw accountantskantoor om te vormen tot een "gespecialiseerd" kantoor, dan zijn hier enkele gemeenschappelijke gebieden waarop je jouw diensten kan concentreren. Deze lijst is geenszins volledig, maar wij hopen dat het jou helpt om het succespotentieel van je kantoor te maximaliseren. Wanneer je jouw bedrijf wilt versterken, kan je je richten op een bepaalde sector of type klant(en), of je aanbod van specifieke diensten aanscherpen. We sommen enkele veel voorkomende niche mogelijkheden op die zich voor accountants aandienen. 

Je kan focussen op een deel van deze diensten: 

  • Audit en toezicht: Ervoor zorgen dat de jaarrekeningen en activiteiten van je klanten gecontroleerd, accuraat en conform zijn. 

  • Formele boekhouding: Klanten helpen bij het opsporen of vermijden van financiële misdrijven. 

  • Informatietechnologie: Vernieuw jouw boekhoudmethoden en -processen met informatietechnologie en gestroomlijnde systemen. 

  • Bedrijfsadvies: Meng financiële analyse met de bedrijfsstrategie om je klanten te informeren over de beslissingen en hen te helpen de risico's te verminderen. 

  • Uitbestede CFO- en boekhouddiensten: Voer de volledige boekhoudafdeling van je klant uit met behulp van cloud-technologie. 

  • Vermogensbeheer: Werk samen met professionals op het gebied van levensverzekeringen, nalatenschappen en vertrouwensdiensten, pensioenplanning en beleggingsdiensten om je klanten te helpen hun nalatenschap te plannen. 

Niche mogelijkheden per industrie: 

  • Non-profit organisaties 

  • Landbouw 

  • Productie 

  • Vastgoedsector 

  • Bouw 

  • Gezondheidszorg 

  • Overheidsdiensten 

  • Professionele diensten - bijvoorbeeld juridische diensten 

  • Management vennootschappen 

  • Auteursrechten – bijvoorbeeld journalisten, artiesten... 

Door je bedrijf op een niche te richten, kan je een portefeuille uitbouwen van klanten die zeer loyaal zijn, die meer kans hebben om collega's door te verwijzen en die prettig zijn voor jou en je team. Zodra je jouw nichebranche of -diensten hebt ontdekt, zal je bedrijf op weg zijn om efficiënter, winstgevender en succesvoller te worden.