• door: AAAwesome
  • April 23, 2019
  • Categorie: Social Media

De haat-liefde relatie tussen social media en accountants


Geef het toe: je schrikt en rolt met je ogen bij de melding dat social media nuttig zijn voor jouw carrière. Voor accountants lijkt Facebook misschien een platform om te klagen, Twitter iets voor schoolkinderen en Insta-wat? Dat is ook nutteloos. Juist? Geloof me, je hebt het fout.

De kracht van populaire social mediaplatforms wordt niet mainstream. Het wordt nu beschouwd als een essentieel onderdeel van jouw beroep. Als je geen gebruik maakt van deze social platforms, mis je de kans om jouw zichtbaarheid te vergroten.

Wat kan het voor jou betekenen?

Om te beginnen werken de meeste accountantskantoren achter de schermen en worden ze op geen enkele manier beschouwd als het gezicht van een bedrijf. Met social media kunnen deze afdelingen ook een stem hebben. Of het nu gaat om interactie met andere professionals door Q&A’s te beantwoorden, nieuws uit de branche te zoeken of meningen over de nieuwste trends uit te lokken, platforms zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en zelfs YouTube hebben een speciale plaats voor jou. Met meer dan 1 miljard gebruikers op Facebook, en 300 miljoen en 200 miljoen op respectievelijk LinkedIn en Twitter, zou men kunnen stellen dat veel mensen gewoon geen ongelijk hebben. Er is een onmisbare waarde.

Hoe werkt het?

Welnu, met de urgentie waarmee deze sociale kanalen werken, worden nieuwsberichten uit de industrie, vacatures, nieuwe regelgeving, opkomende trends en belangrijke informatie voortdurend in realtime uitgestuurd, zodat je jouw voordeel kan doen. Luisteren naar wat er op deze kanalen gebeurt, is net zo belangrijk als het plaatsen van jouw eigen updates. En, als je een beetje wantrouwig bent over hoe je deze kanalen plaatst en gebruikt, zijn de platforms gebruiksvriendelijk en intuïtief. Het is net zo eenvoudig als typen en verzenden.
Social media kunnen accountantskantoren een betere manier bieden om relevanter en meer betrokken te worden en een betrouwbare adviseur voor de rest van het bedrijf.

Waar te beginnen?

Hoewel de meeste accountantskantoren zich op hun gemak voelen met een LinkedIn-profiel – en dat is een goed begin – is een eenvoudige volgende stap wellicht om zich op Facebook te begeven.

Wees slim.

Je moet social media aanvallen zoals je zou doen met een plan. Professionals zoals accountants hebben een speciale uitdaging op sociale media, omdat ze een betrouwbaar imago willen behouden en omgaan met gevoelige informatie.

Om hieraan tegemoet te komen, moeten enkele belangrijke factoren worden overwogen voordat je jouw eerste statusupdate of post publiceert.

Over het algemeen zijn sociale media net zo krachtig als nuttig. Vergeet niet slim te zijn en richtlijnen te ontwikkelen.

Als je wil zien hoe AAAwesome het landschap van zijn social media beheert, volg ons op Facebook, Instagram, en LinkedIn!