• door: AAAwesome
  • Juli 23, 2020
  • Categorie: Social Media Advertising

7 gouden regels om te scoren met Social Media Advertising


Het is een vraag waar iedereen mee worstelt: is adverteren op Social Media wel zinvol? 

Uiteraard wel en nog meer sinds de Corona-crisis. Zelfs de generaties die minder “online” leven, zitten nu volop op social media. Je kan potentiële klanten steeds minder bereiken via klassieke kanalen. Ook het bedrijfsleven speelt zich meer en meer digitaal af. De vraag is dus niet of men advertenties op social media moet plaatsen, dan wel of men wil adverteren. Is het antwoord “ja”, dan zijn social media vandaag veruit het belangrijkste medium in B2B-omgeving.  

Social media advertising heeft een aantal grote voordelen. Men kan zeer doelgericht adverteren, met een hoge zichtbaarheid en men kan perfect meten hoeveel contacten er bereikt werden. Bovenal kan het met kleine budgetten. Enkele tientallen euro’s volstaan vaak.  

Er zijn echter belangrijke regels om goed te scoren. En die zijn enigszins anders dan bij klassieke marketing. 

  • Je tekst moet de voordelen van je dienst belichten. Dat scoort beter dan een hele uitleg over technische aspecten ervan. Zet dat voordeel dus helemaal bovenaan.   

  • Gebruik steeds verschillende teksten en beelden. Afwisseling op social media trekt de aandacht.  

  • Overdrijf niet met emoticons, maar zet ze in om mensen geëngageerd te maken. 

  • Maak een sterk beeld met enkele krachtige woorden. 

  • Maak onderscheid tussen een advertentie voor smartphones of desktopcomputers, zowel wat het beeld als de inhoud betreft. 

  • Bepaal exact de doelgroep die je wil bereiken. Dat kan zowel geografisch, op leeftijd als bijvoorbeeld op beroepscategorie zijn of een combinatie van deze factoren. 

  • Blijf up to date met de regels van social media advertising. Want dit zijn snel evoluerende media. Kennis van alle kanalen en hun werking is belangrijk.   

Enige kennis terzake is dus niet onbelangrijk. En net zoals bij klassieke advertising, doe je daarvoor best beroep op professionals die de knepen van het vak kennen. De kleine kost daarvoor, verdien je ruimschoots terug telkens je scoort!